sunnuntai 14. syyskuuta 2014

Peliprojektin hallinta ja Trello

Kun aloimme tekemään pelejä ensimmäistä kertaa, huomasimme nopeasti miettivämme, miten onnistua pitämään peliprojektin langat käsissämme. Päädyimme lopulta virtuaaliseen projektinhallinan järjestelmään: Trelloon. Ajattelin tässä postauksessa kertoa vähän miten me käytämme tätä virtuaalista työkalua oman projektimme hallinnassa.

Projektinhallintaan panostaminen on mielestäni tärkeää, kun työstetään projektia, jossa on monta ihmistä ja monenlaisia eri tehtäviä. Projektinhallinnan avulla pystytään selkeyttämään kaikille, mitä ollaan tekemässä, kuka tekee mitäkin, ja missä mennään juuri nyt. Varsinkin, kun suurimman osan työstä teemme etänä.

Näkymä oman tiimimme Trellosta.

Mikä tämä Trello siis on? Trello on ilmainen (myös kaupallisessa käytössä!) ja helppokäyttöinen virtuaalinen työkalu projektin organisoimiseen. Se on hyvin visuaalinen ja intuitiivinen, joten käytön aloittaminen on helppoa. Tämä olikin vahvin perustelumme sille, miksi valitsimme kaikista projektinhallinan työkaluista juuri Trellon.

Trello perustuu simppeleihin kortteihin, joihin voi kirjoittaa erilaiset tehtävät, joita kulloinkin tarvitsee tehdä. Esimerkiksi peliprojektissa yksi kortti voisi olla: "Piirrä luonnostelma tarinan päähenkilöstä." tai "Kirjoita ensimmäinen versio pelin tarinasta." Kortteja voi kommentoida ja niihin voi liittää tiedostoja. Jokainen voi lisätä itsensä mihin tahansa korttiin, jota haluaa olla työstämässä, ja näin tiedetään kuka on tekemässä mitäkin.

Tämä onkin mielestäni parasta virtuaalisissa organisointijärjestelmissä: Kaikki projektin jäsenet voivat käyttää Trelloa yhdessä ja yhtä aikaa. Emme tarvitse enää fyysistä seinää lappuineen, sillä kaikki voivat käyttää ohjelmaa omalta tietokoneeltaan, missä ja milloin tahansa.

Useimmiten Trellon tyyppisissä ohjelmissa on kolme eri palkkia, joihin kortit järjestetään eli: To Do, Doing ja Done. Näihin palkkeihin kortit laitetaan sen mukaan, mikä on kulloinkin aktiivinen tehtävä, ja mikä on tulossa jne. Meidän tapauksessamme päätimme kuitenkin ryhmittää kortit sen mukaan, kuka tekee mitäkin. Oikeanpuoleisin palkkimme on puolestaan Done palkki, johon keräämme kaikki suoritetut kortit eli tehtävät.

Valmiit tulokset kannattaa kerätä nähtäville, sillä on motivoivaa nähdä, mitä kaikkea onkaan saatu aikaan! Tämä on tärkeää varsinkin siksi, että usein tuloksista osataan iloita vain hetki, ja sitten ne unohtuvat. Hyvin pian myös unohtuu, miten valtavasti töitä on tehty pieniltä vaikuttavien asioiden hyväksi. Tulosten unohtaminen on kuitenkin vaikeaa, kun ne näkyvät selkeästi edessäsi :)

Tässäpä pieni esittely meidän työtavoistamme ja Trellon käytöstämme. Mikäli sinulla on hyviä käytäntöjä projektinhallintaan, kuulemme niistä mieluusti!

Terkuin: Niina

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti