sunnuntai 17. elokuuta 2014

Miten aloittaa peliprojekti Con Amoren tapaan :)

Haluaisin näin tuoreen blogin kunniaksi kirjoittaa vähän siitä, miten pelimme työstäminen on aloitettu. Meillä Con Amoren tiimillä oli jo hieman pelintekokokemusta taustalla, joten Con Amoren aloittaminen sujui yllättävän kivuttomasti :)

Tässä hieman auki kirjoitettuna, miten projektimme lähti liikkeelle...

Yksi suunnitelmaversio alkuvalikon kuvasta.
1. askel: Pelisuunnitelma
Aivan ensimmäiseksi innostuimme tietysti upeasta, mahtavasta ja innostavasta ideasta! Teimme siis alustavan suunnitelman siitä miten pelimme toimii, mistä pelissämme on kyse, kenelle peli on suunnattu jne. Toisin sanoen teimme alustavan pelikonseptin. Tämä on luonnollisesti superkiva vaihe, joka tuli ainakin meille luonnostaan, oltiin sitten bussissa tai keittiön pöydän ääressä kahvittelemassa :)

2. askel: Enginen ja alustojen valinta
Ennen kuin tartuimme varsinaisesti toimeen, oli kuitenkin hyvä idea päättää, miten pelimme toteuttaisimme käytännössä.

Seuraavaksi siis päätimme, mille alustoille pelimme luomme (Windows, Mac, Linux ja Android) ja määrittelimme pelin Enginen. Meidän tapauksessamme valitsimme mahtavan Ren'py Enginen. Muita vaihtoehtoja voivat olla esimerkiksi Unity, tai oman enginen koodaaminen. Tiesimme Ren'pyn ansiosta pärjäävämme omin avuin koodaamisen kanssa, mutta tarvittaessa kannattaa koodaaja luonnollisesti metsästää asap :)

3. askel: Toimintasuunnitelma
Seuraavaksi laadimme Google Driveen toimintasuunnitelman. Tämä voi kuulostaa kuivalta, mutta oman kokemuksen myötä voin todeta, että toimintasuunnitelma (varsinkin aluksi) todellakin säästi aikaa ja harmaita hiuksia.

Pakko myöntää, että ensimmäistä peliä tehdessä toimintasuunitelman tekeminen oli melko vaikeaa, ellei mahdotonta, kun kokemusta pelin tekemisestä ei ollut. Mutta positiivista kyllä, toisella kertaa toimintasuunnitelman teko sujuikin jo helposti. :) Voin lisätä myöhemmin oman postauksensa siitä, miten me teimme Con Amoren toimintasuunnitelman.

4. askel: Tiimin kasaus
Tämä vaihe kannattaa olla tehtynä jo pelin suunnitteluvaiheessa, mikäli kaikki tiimin jäsenet haluavat vaikuttaa alusta asti pelin sisältöihin. Omasta kokemuksesta kuitenkin koimme parhaaksi, että jokaisella tiimin jäsenellä on selkeät omat vastuualueensa, jottei kaikkien lusikoiden tarvitse olla samassa sopassa. Näin säästimme kaikkien aikaa ja tuskailuja.

Teimme selkeät määrittelyt projektin vastuulueista ja näin ollen oli helppoa lähteä etsimään tiimiin osaavaa täydennystä. Meidän tapauksessamme tarvitsimme tiimiin aivan mahtavan graafikon, sekä toisen superpron ohjelmoijan, ja onneksemme heidät löysimme!

Tässäpä meidän projektimme ensimmäiset 4 askelta. Mikäli sinulla on mahtavia ideoita tai kokemuksia, miten peliprojekti kannattaa aloittaa, kuulemme niistä mieluusti!

Terkuin: Niina 

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti